måndag 27 april 2009

Helg; Fiske o sköra trådar...

Fisket först; Lördag förmiddag; Provade att vertikaljigga på Magis i lördags, mycket intressant metod. Gav nån snipgädda o tappade nån abborre. Sen hade jag ett sånt därnt klassiskt napp som man läser om i alla vertikaljiggningsartiklar; det högg så det small i spöt. Snabbt mothugg men inget där. Nästa gång kanske...

Lördag kväll; Jerk o spinn från gummibåten i Dammtorpssjön. En 5a o en 7a samt några tappade. 7an var årets hittills häftigaste napp då jag hade mystiska påstötningar en 15 meter från båten o gjorde vevstopp varpå en plogvåg kom mot Bustern o sen ett litet ryck i linan. Mothugg o sen satan brann det iväg! Kul!

Söndag förmiddag; Vertikaljiggning på Ältasjön. 6 landade gäddor o några tappade, återigen ett sånt därnt "smäll i spöt"-napp som faktiskt fick mig att tappa spöt! När jag väl fick fatt i spöt var det ingen fisk kvart i andra ändan. Gös? Kanske... jag kommer i alla fall köra fler gånger.

Intressantast är dock att lära sig använda ekolodet. Man ska ställa ner känsligheten så att lodet bara visar verkliga ekon, på det sättet blir det lättare att se vad det är för typ av botten. Iom att man vid detta fiske letar efter hård botten är det direkt avgörande. Nu har jag ett hum om hur man gör, återstår att hitta gösarna...

Sköra trådar; Det här med skivsläpp o releasedatum är krångliga grejor. Denna sväng är det skörare än vanligt eftersom det inte finns några marginaler för att nånting ska skita sig. Nu har det gjort det....

Vi fick en första lyssningsmix på nya schivan av Joppe o HG i torsdags kväll. Under fredagen förberedde jag mig på att spendera kvällen med att djuplyssna o skriva ner åsikter. Nångång mitt på dan på fredagen ringer Ulf som fått samtal från HG där han berättar att hela mixen måste göras om iom att någon skruvat deras sub-bas i studion i botten innan de gjort mixen. Därmed har den mix de gjort fått på tok för lite bas o låter platt o Kalle Anka i alla andra ljudanläggningar. Det innebär oxå att ALLA kanaler o alla ljudfiler som skall vara med på schivan måste kranas om så att inte frekvenser krockar med varandra.

Tick-tack-tick-tack...

Igår skulle vi repa o när Peo o jag kom till lokalen fanns där ingen Ulf eller Trischko. Ulf hade just öppnat en öl på balkongen (tror det är första gången på 10 år som han glömmer ett rep) o Trisse var i höjd med Uppsala (han hade tappat bort tiden, oxå första gången sen han kom med för 3 år sen). Surt. det vara bara till att åka hem. Nu kommer vi hinna repa typ 3 gånger innan vi ska spela i Gävle/Karlstad. Hoppas det funkar...

I eftermiddag/kväll ska jag hjälpa min lillasyrra att flytta. Imorrn ska vi repa o på onsdag åker vi upp till Ockelbo så det blir inget fiske förrän på torsdag o då i nån av de Gästriklänska sjöarna. Tänkte ha med mig gummibåten upp så jag kan inventera småpölarna på eventuella huggvilliga gäddor. Blir nog en sväng på Lingan oxå, isen hade tydligen gått i torsdags. Kanske det går att lura upp nån gamm-gädda som står utanför lekviken o väntar på rätt vattentemperatur. O dessutom är full med rom så hon väger extra mycket...

Återkommer i ärendet. Over and out.

Inga kommentarer: