tisdag 22 december 2009

Som ett vykort!

Efter tre dygn i huset kan jag konstatera följande;

-Här är vackert som ett vykort! Som en Carl Larsson målning är ALLT täckt med 40-60 cm VITVITVIT snö. Mycket vackert o stämningsfullt.

-Jag sover o läser mycket eftersom det är få ljusa timmar att hitta på nå skoj utomhus på, samt;

-Endast en fläck på ca 20 ggr 20 meter på närmaste sjön Sjugtjärn har is som håller. ALLA andra vatten runt om har ca 2-3 max 4 cm is med ibland bara nån cm snö o ibland 50 cm snö. Taskig prognos där alltså. Hade hoppats på isfiske denna semester men det ser VÄLDIGT mörkt ut på den fronten. Har jag tur så har isen hemma växt på sig tills det är dags att åka härifrån (tidigast söndag 27e senast tisdag 29e). Har fått rapporter o läst om fiskare som hunnit köra nåt ismetepass på Magis så i bästa fall... Men även hemma ligger massor med snö o isolerar kylan utåt. Dämmit. Så vi får se.

(Bilden visar två saker jag spenderar min tid med dessa dagar; vedspis samt bok.)

-En insprutningsmotor på en RAV4 blir sur satan om man bara startar den o kör 2 meter o sen stannar o låter den stå över natten. Det fick jag erfara igår förmiddags då jag trodde den gett upp helt, men efter gnetande o lockande o pockande gav den med sig o nu går o startar den som den ska.

-Glögg är fantastiskt sällskap framför vedspisen med en bok i handen.

-Det är ett otacksamt evighetsgöra att skotta när det timmen efter man e klar trillar ner 30 nya centimetrar med snö.

-Jag saknar Linda o katterna. Imorrn ska jag in till Gefle o julklappshandla. Härligt med lite trängsel. På julafton kommer så Linda o katterna o då får vi äntligens återigen fira jul i familjens sköte med god mat, gott sällskap o glada människor.

God Jul Grefvar o Baroner
(o alla ni andra vanliga dödliga oxå för den delen)!

2 kommentarer:

dyermaker sa...

En mycket God Jul önskar jag både dig och din Linda!

/Magda

Dennis sa...

En synnerligen God Jul tillönskas äfven dig Magda!

Syns den 30e?