tisdag 20 juli 2010

Nytt PB på abborre!

Körde igår kväll lite vertikaljigg o vanligt jiggfiske i samma sjö som jag tog 5,3 gösen i början på juni. Hittade under en transport mellan två fiskeplatsr en för mig helt ny grynna. Naturligtvis numera uppmarkerad på GPS:en.

Nåväl, planen för fiskepasset som var kort (som det blir i dessa dagar med en höggravid flickvän hemma) var att lokalisera o fiska av en grynna jag sett på djupkartan. Hittade grynnan o släppte ned jiggen o 15 sekunder senare satt abborren på bilden i andra änden av linan. Min Samson 15 kgs våg med markeringar per 100 gram visade över 1,5 strecket o längden uppmättes till 47 cm.

Fiskade vidare o fick nån abborre till samt två mindre gösar o en snipgädda. Nu har jag i år förbättrat PB´t på gös OCH abborre i denna sjö. Har planerat att köra lite gädda här i höst när tillfälle ges. Annars brukar höstarna spenderas i Magis men 4 fiskade höstar o ingen över 8,6 men däremot många mellan 5-8 ger att det kan vara idé o prova andra ytor. Det var ju dessutom halva idéen med att dra upp båten på trailer...

När jag skriver grynna menar jag enligt Wikipedia grund. Bara det att jag sen fiskande barnsben lärt att grynna är allt som är ett grund eller sten eller berg under ytan och som avviken från bottentopografin. Grynna är tydligen nåt som slutar nån dec under ytan o som kan vara lurigt att köra på. Grund är sånt som är nån form av förhöjning av botten. Man lär så länge man lever.

Inga kommentarer: