torsdag 15 juli 2010

Fiske

Fisket har sen sist mest bestått i vertikaljigg på gös.

Innan semestern (12/6-5/7) fiskade jag en för mig ny sjö här i Sthlm. På två turer fick jag 3 gösar; 4,0 , 4,1 samt 5,3. För mig som aldrig sysslat med gös tidigare, ej heller förstått denna mystiska fisk är detta gigantiska fiskar och ett kvitto på att jag läst min läxa, lärt och övat.

Använt tillgängliga verktyg, GPS o ekolod, elmotor. Lokaliserat heta grynnor o fiskat av dom ordentligt.

Väl uppe i huset hade jag släpat med det mesta av fiskeutrustning men i backspegeln kunde jag lämnat allt utom vertikalgrejerna hemma. Gäddtrollingen var helt värdelös med endast nån/några snipor per gång. Klämde en 6,2a i fin sommarkondition i Bysjön i Ockelbo men det var oxå det största.

Hade släpat med mig Linderbåten på trailern för att kunna fixa o dona lite med båten samt inte behöva oroa mig för om trailern skulle rasa. Den trailer jag har i huset är lite ranglig o EGENTLIGEN bara tillåten att köra i 30. Blir eländigt trist om man ska fiska längre hemifrån än 5 km då...

Ett av de vatten jag gjorde en (lyckad) satsning på var Hamrångefjärden. Jag lyckades hitta en del stora grund o dom nötte jag på. Jag fick gös alla 5 gångerna jag var där, mestadels småttingar under halvkilot men oxå ett par större exemplar. Största på 2,8 bonkade jag o gav till Lindas Farmor.

Båtmoddningarna bestod i att jag byggde en trall av impregnerat virke samt klistrade en meterlinjal på ena sätet.

Har kommit på att om jag parkerar mina bägge batterier (á typ 20 kg st) i fören så ligger båten bättre när jag kör (arslet gräver inte ner sig) samt båten är mycket lättare att backa med elmotorn (så som man gör vid vertikaljiggning). Hade tänkt att jag skulle dra kabel från elmotorn i aktern, under trallen o hela vägen fram i fören till batterierna. Dock är det som så att man tappar en jävla massa ström om man inte går upp i kabeldimension ett gäng. Svängde förbi ELFA igår o fick reda på att det jag behövde kostade 100 kr metern. Fuck it.

Pratade med Farsan idag (el-geni) som bekräftade att jag behövde grov/dyr kabel, men tipsade om startkablar. Varför har jag inte tänkt på det förut? Bara att ta med sig o koppla ihop med motorns klämmor, lägga kabeln fint vid sidan av trallen o sen koppa på batterierna i fören! Vad kan det ta, 30 sekunder? Gäller bara att hitta långa startkablar...

Jag fiskar på så länge jag får. Snart är det nån annan som sätter agendan.

Frågan är bara hur fan jag ska få tyst på den lille fiskedemonen i mitt inre som i detta nu (utan att jag själv har nåt att säga till om) planerar höstfisket i den o den sjön, pimpelfisket på storabborre i den o den sjön o.s.v...

Hoppas det är som folk säger; "Du kommer inte vilja vara någon annanstans än med ditt underbara barn". Hoppas. Hoppas. Annars blir det jobbigt.

Inga kommentarer: