lördag 10 april 2010

2 i rad...

Jo. Morgonen efter dagen föres hemkomst.

?

Nå. När jag senast lämnade dig käre läsare skulle vi spela i Ljusdal. Den spelningen gick ok, halvglest med folk men de som var där var nöjda. Konstigt grej; Det var trångt framför scenens högra sida (Peo/Robban) o glest framför min o Uffes...? Måste vara för att de är så söta o för att jag ser ut som ett träsktroll från vildmarkerna i Norrland. Eller Farsta. Eller för att ljudtekniker Mats hade bordet just där så ljudet bör ju ha varit bäst där...

Östersund dagen efter var dock en annan historia. Här hade vi ett förband som hette Hindenburg, de var fram till för nåt år sen ett omtyckt Zeppelin coverband (vann visst nån tävling) o visst lät deras eget matrial Zeppelinskt, fast tyvärr inte det Zeppelin jag gillar d.v.s. platta 1-4 utan mer av sjutaktslåtar utan dist som från Houses of the Holy o framåt. Sångaren hade dessutom fastnat i sina Robert Plant moves, tror det blir svårare att tvätta bort Zeppelin coverbandsgrejan då men vafan vet jag egentligen? De var väldigt trevliga och väldigt duktiga på det de gjorde.

Vår spelning var skitkul. Bra respons. Folk sjöng med o var fulla o glada. Nåt geni hade kräkits i ett ölglas framme vid scenkanten o sedan ställt det vid nån monitor. Detta glas välte sedan över Peos boxar o Robban fick gå därifrån för att inte kräkas själv. Detta är hårdrock på riktigt.

Lång resa hem men tack vare Lindas pappa (lokalt kunnande i bl.a. smitvägar) o grabbarnas GPS:er på telefonerna smet vi förbi den påsktrafik-stockning som var mellan Söderhamn o Gävle (Tönnebro var tydligen krypfart). Gamla E4an som går parallellt med den nya var så gott som tom.

Hög "Hålla-kartan-gubbe"-poäng på såna segrar.

I torsdags åkte vi så båt, SRM kryssning. Såg The Devils Blood som jag var mer mottaglig för denna gång än förra (Muskelrocken i somras). Jag gillar´t! Måste låna skivan av Jansson.

Vidare såg jag H.E.A.T. med en gammal Teliakollega på keyboard. Minns att han då, eh...2006/7, pratade om detta projekt o att det de spelade var just 1987 /Europe/Treat melodisk hårdrock. De är fruktansvärt kompetenta musiker o låter mer 1987 än jag hört sen dess. Dock har den stilen ALDRIG funkat på mig. Jag hör att de sjunger klockrena stämmor, arrangemangen är oklanderligt tidsenliga o sångaren sjunger med guld i strupen. Men i mitt hjärta svänger det inte alls. Jag gillade inte genren då o gör det inte nu heller. Det ger mig lixom absolut ingenting. Men å andra sidan hade de ju fullt hus av 20 åringar som kunde låtarna o 40 åringar som var med förra svängen så de har nog fans så de klarar sig även utan mig. Bytte några ord med Jonas (keyboard/Telia) på terminalen o delade några "gamla" minnen.

Vår speltid var 14.00 under hemresan, nåt som skulle visa sig vara bra. Folk har vaknat o käkat frukost o eftersom det är fredag hade de precis börjat partaja igen. Bra för oss. Bra med folk och mycket bra respons. Kort set på 45 minuter gjorde att vi tog i så vi nästan sprängde blodkärl. Jag har mer ont idag än vad brukligt är, speciellt i hälen. 13 års stampande med vänsterfoten ska väl ta ut sin rätt nån gång... Nå, trevligt med alla vänner o bekanta samt nya sådana. SRM folket informerade oss efter spelningen att Tony Martin o hans band var synnerligen imponerade av vårt gig! De frågade sig varför ett sånt bra band som hållt på i 13 år inte är större... Det stavas "sjunger på svenska". Tyvärr. Både Tony o hans gitarrist öste lovord (nyktra) när vi sedan snubblade på varann! Träffade sen Tony´s trummis på vägen ut o när han berättat att han bodde i Newcastle så gled vi in på ämnet Brian Johnson (AC/DC) o jag drev min tes att jag tycker Brian skulle ägna sig åt "gamm-afroamerikans-blues" med tanke på hur hans röst mognat genom åren. Lyssna på denna radioupptagning från mitten på 90 talet t.ex...

Träffade oxå trevlige Persson (o Hugo naturligtvis!) från Gävle på båten som hade med en custommålad Big Bandit Suspending han gjort på beställning. Ser fantastisk ut! Denna sarven blir het i vårvikarna!

Nå. Nu ska jag strax ner o kolla hur mycket is som försvunnit från en av vikarna i hemmasjön här. Hade tänkt ut o köra premiärjerk o spinn på vårgädda med gummibåten denna helg, brukar vara bra där, förra året var första gädda upp en 110 centimetare på lätta 7,4 kg... Utrustningen har ju inte använts sen i början på december så det tar mig nog halva dan att få ihop o komma ihåg allt som ska med, packa upp o pumpa gummibåten osv... Men sen jävlar!

Har lovat Linda o borra/skruva/hänga hyllor denna helg här hemma efter den tapetsering vi nyss fått i tre rum. Blir fint när det är klart, synd bara att det ska sammanfalla med en fiskepremiär jag väntat på sen december... Nå. Är man smart kan man göra båda.

Inga kommentarer: