fredag 17 juli 2009

Vertikajigg tebax i stan...

Joråsörrusåatte.
Har nu bränt av första arbetsveckan efter semstern o det känns oväntat bra, känns som om jag ligger något före i planeringen. Hoppas jag inte har fel.

Primära arbetsuppgiften har varit att ta ned vägglister där det setat klädkrokar. Vi ska få dessa monterade enhetligt istället. Då flera av de 10 ggr 15 cm tjocka listerna satt med spärrbult i väggen fick jag snubbla iväg till Clas Ohlson för att inhandla en vinkelkap o sådär lagom macho med gnistor runt huvet såga av bultarna o lite lagomt byggjobbarBosse knacka in resterande delar i väggen med ett "javafan, ere fika snart eller?"... Manligt. Alfahannefeeling.


Bakom ena listen låg en liten liten lapp med spritreklam från 40-50-60 (?) tal; "Bordsbrännvin, 46% 4:55 kr per liter". Varför ligger det spritreklam bakom en list på en låg o mellanstadieskola?

Nå.

Har vertikaljiggat på Ältasjön tisd-torsd denna vecka o lyckats klämma en gös per tur. Kul! Igår slutade jag räkna gäddorna vid 5-6 st. Vattnet är så JÄVLA grumligt, måste vara ett siktdjup på typ 40 cm, så jag antar att det medför till fiskelyckan. Oavsett hur inkorrekt jag framför min vertikalriggade jigg så hugger gösen för att det kan/bör/kanske är mat, inte för att jag retat den till hugg...eller ja...

Det är just när man kör samma grej i ett klart vatten o det händer ingenting som man börjar undra. Magis här hemma o Mångeln o Lingan i Gästrikland har gett NADA gös på vertikaljigg, nån snipgädda eller två lyckas jag oftast peta upp i Mångeln.

Var tvungen att tacka nej till en förfrågan från Moa om att följa med henne o hennes band o spela på en festival i Frankrike. Vi spelar med Abramis i Göteborg dagen innan (fredag 21a augusti that is) o det skulle bli alldeles för råddigt att ta sig till Skavsta direkt efter spelning utan vile eller sömn. Synd som fan eftersom det är fruktansvärt schiitkul o spela med henne o pågarna (har vickat på bas en 4-5 spelningar sen 2007) o det hade ju varit hur qul som helst att få åka iväg o spela outomländs, det är ju inte SÅ jävla ofta jag gjort det...

Vi (Brabramis) började repa i måndags inför spelningen på Peking MC i Norrköping lörd 25/7, men utan Uffe (halsont) o Robban (Norrlandssemester) blir det lite...torrt...att repa...

Socialt alltid trevligt att träffas dock. I onsdags hade vi celebert besök i form av Jansson som skulle ut med Peo o dricka stark saft efteråt. Han hade många roliga turnestories att förtälja, egenupplevda samt andras...
Som en skön lite välkommen-hem-till-Farsta-present hade vi inbrottförsök i garaget natten mellan lörd o sönd. De jävlarna bröt av ett hänglåsfäste o lyckades vrida garagedörrshandtaget 180 grader men lyckades som tur var inte komma in i garaget. Hade den delen av min fiskeutrustning som finns där samt elmotorer, batterier, gummibåten försvunnit hade jag...vet inte. Sågat mig i handleden med ovan nämnda vinkelkap?
Nå. Ikväll åker vi åter mot Ockelbo. Enligt uppgift är det så jävlars med mygg runt vårat hus att jag vete fan om det går att göra nånting utomhus som inte är i en båt på sjön. Det blir inget husjobb i alla fall, står fan inte på en gjutjärnsstege 4 meter upp med en hink o vinterklädd o slåss med myggjävlarna. Aldrig. Måste plasta klart båtjäveln så jag får nog bita i det sura äpplet o klä mig som en biodlare innan jag smyger in i ladan för en dust med 2 komponents plasten.
Kul om det blir bra o båten flyter. Frustrerande och knäckande om båtjäveln fortsätter läcka. Inget facit finns att tillgå heller, learning by doing.

Inga kommentarer: