söndag 4 oktober 2009

Nya bilen o stora gäddor

Linda hämtade vår nya raket i Norrköping i torsdags, en Toyota Rav 4 från 96. Fyrhjulsdrift is the shit när det gäller vintervägar har jag förstått. Skillnaden (mot Forden el Volvon) när det gällde att traila i båt på otillgängliga ställen var...eh...uppenbart underbar. Gick ju fan att fickparkera i lövblöt skarp uppförsbacke... Soppaförbrukningen låg strax över litern efter lite 130 körning på E4an, o det är väl som förväntat ungefär.

Vi åkte upp till huset i fredags kväll, väl där konstaterade jag att det var 4 minus utanför köksfönstret. Iom att gäddorna jag skulle fiska på under lördagen bara simmar några meter ner undrade jag hur de skulle må av nattens kyla...

07.00 lördag morgon mötte jag upp lokale (Mnja, Lingbo är ju 3 mil bort egentligen) fiskaren Lasse. Termometern utanför köksfönstret hade visat 7,2 minus (menfyfandå) vid frukost o mycket riktigt fick vi slå oss igenom 1 cm is i ca 20 meter (just där o då tänkte jag mest på att jag arbetsveckan innan burit kortbrallor hela veckan. Kortbrallor ena veckan, 7 minus o 20 meter is nästa vecka...). 4,5 grader i vattnet. För två veckor sen var det strax under tio grader på samma ställe. Lasse hade haft 13 grader i Lingan förra helgen. Fantastiskt hur ett rinnande å-system kan vara så otroligt mycket kallare...

Väl ute körde vi lite spinn i djupfåran, eller ja, försökte köra lite spinn. Minusgraderna gjorde att flätlinan frös o is bildades i spöringarna o i linspridaren på rullen. Krångligt. Minusgrader + flätlina + multi = problem. Vi valde att köra några svängar trolling istället o det gav resultat direkt. Fick en 3 kgs efter 15 meter på en tuggad matt silver/vit/svart 9 inch Grandma o missade ett napp efter ytterligare 50 meter. Några svängar senare hade Lasse oxå fått en mindre.

Då den aktuella fiskesträckan är liten, ca 250 meter, går det snabbt att fiska av samt störa ut fisken, speciellt vid trolling. Vi lät djupfåran vila en stund o drog till andra ändan av sjön där jag vet att det finns ytterligare en djuphåla på ca 4 meter, jag har dock aldrig haft nåt fiske alls där av nån anledning. Ungefär här bröt solen igenom o vinden vände från väst-nord/väst till sydost o tempen steg, -det gav resultat. Jag klämde en på 9,0 kg o 108 cm på en röd/svart Mr Rubber o Lasse fick en 6 kgs ca 10 minuter senare på en Buster Jerk i färgen skitmört.

Efter nån timme där åkte vi tillbaka till djupfåran o körde ömsom spinn ömsom trolling. Jag fick en på ca 5 o Lasse klämde in nämnd ordning en 5a, en 6a o slutligen en fining på 8340 gram på en sprojlans ny Squirrely Jake postorderköpt från Lundgrens!

Lyckad tur ey?

Söndagen regnade det fram till 12 ungefär sen var det socialbesök inklusive uppvisning av bil för släkt o vänner som stod på schemat (så det blev inget fiske, men det gjorde inte så mycket med tanke på lördagens resultat...).

Konstaterade idag att fredag den 16/10 har Siena Root releasefest för sin nya schiva, o dagen efter, dvs lördag 17/10 har MOA releasefest för SIN solodebutplatta så det blir en lätt schemaomläggning; Vi åker upp kommande helg, sen blir det inget på 2 veckor iom att vi ska lira med bandet helgen 23-24 oktober (Uppsala o Örebro).

Börjar slipa krokar nu inför helgens fiske. Men först ska jag städa garaget så att Rav 4an går in. Känns som att sommaren definitivt är slut när jag måste tömma gummibåten på luft...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag skulle fanimej bli livrädd om jag fick sånna där krokidiler på kroken...

/Snillen

Dennis sa...

Niklas; What separates men from fishermen (riktiga män-män alltså); gällocksgreppet på en meterlång gädda i 4 gradigt vatten.

Syns den 23dje!

/D