lördag 17 oktober 2009

I horisonten...

Göteborgsbandet Horisont´s debutskiva "Två sidor av horisonten" som kom härom veckan KAN vara det bästa jag hört på flera år. Väldigt 1971 och med en sångare som har en rent magisk röst. Musikerna är synnerligen kompetenta. Ser fram emot att få se detta live vid tillfälle.

Igår såg jag, Linda o Jansson Siena Root på Årsta Folkets hus när de hade releasefest för sin skiva "Different realitys". Massor med koola gästmusiker, bland de som stack ut mest var bl.a. en Ian Anderson (cirka 1970) look-a-like som spelade vevlira genom en whoa-pedal. Jävligt ball.

Dessutom så gästades de av en dansgrupp på en låt o jag som lider av stark musikal/dansallergi fann mig själv faktiskt bli berörd av deras egyptiska dans till Rootarnas musik. Häftigt med nya upplevelser av det slaget.

Ikväll ska vi kolla in MOA som har releasefest för sin solodebutskiva "Do you want me, death?". Det ska bli jävligt kul, MOA levererar alltid. Jag har stått o stampat min stampdans några gången på scen bakom henne o maken till galen röjare har jag sällan skådat. Hon har en GRYM scennärvaro och en helt självklar pondus som sångerska. Känns som en tidsfråga innan hon slår igenom på stort, hon och hennes band förtjänar det.

Fisket så; Hade siktat på Magis idag men pissväder håller mig inne. Kanske lika bra det då det finns tvätt att göra o sambo´s att umgås med. Imorrn ska det dock enligt SMHI´s prognos bli schysst väder (bortsett från den nordvästliga vindriktningen) så då jävlar blir det trolling med stora wobblers. Får se om betesfisken börjat klumpa ihop sig än.

Förra helgen var jag solo i huset i Ockelbo då Linda fick extrakörningar. Fiskade Bysjön på lördan i fullt solsken o för det mesta vindstilla. Klämde en 5-6 gäddor, de två största på ca 5 o 6 kg. Allihop på trolling på 4-5-6 meters djup.

Söndagens fiske blev något av en...ljum besvikelse. Linda´s lillebror Martin var med o jag hade hoppats på en upprepning av föregående helgs fiske. Hade råddat så att jag fick traila i båten på ett bekvämt ställe. Väl där såg jag att en annan båt precis åkt ut i samma ärende som vi o iom att det aktuella fiskeområdet är så litet + att vattentempen sjunkit två hack till nästan ofiskbara 2,0-2,5 grader tänkte jag att två båtar på samma område kommer inte gynna nån av oss. Körde några svängar i djupfåran utan resultat, stack sen upp till djuphålan i andra änden av sjön o knep en 6kgs på en Bulldawg fiskad EXTREMT sakta ett par dec ovan botten. Vi gav upp vid 12 ungefär samtidigt som den andra båten så vi fick chansen att språka lite om våra respektive erfarenheter av sjön.

Det är inte så vansinnigt många som fiskar med samma metoder som jag använder mig av uppe runt Ockelbo o förmodligen gör det att vi som fiskar är frikostiga med information. Jag ser ingen anledning till att inte ge tillbaka av samma då folk är så genuint öppna o trevliga. Hemlighetsmakeriet som tagit absurda former inom t.ex. karpfisket generellt sett finns överhuvudtaget inte på kartan här. Det gör ju iofs inte karpfisket heller...men det skulla vara trevligt med en bortglömd liten skogssjö med en 50-60 Anebodaspeglar...

Igår efter jobbet var jag på en mycket trevlig efter-jobbet-öl med några av lärarna från skolan. Mycket roligt! På vägen hem hittade jag på den bänk jag satte mig på vid Slussen en Nikon D-60 kamera med tillhörande fodral inklämd mellan bänken o väggen. Hade inte kollat så noga men väl hemma plockade Linda upp kameran o den var dessbättre märkt med ett namn så Linda googlade o jag ringde. Gissa om denna 19åriga gymnasiestudentska blev glad över att få tillbaka sin från skolan lånade kamera?

Där fick jag några Kharmapoäng till.

1 kommentar:

Olle sa...

Tack för tipset om Horisont!!! :)