måndag 21 september 2009

Mycket slit, få fiskar, död Ford o ny bil

SOM jag hade sett fram emot att få fiska denna helg.

Fredagen började med att Linda fick för sig att gå till vårdcentralen EFTER jobbet. 5 pers före i väntrummet o en o en halv senare var hon klar 18.50 vilket gav att vi inte kom iväg för en timme senare vilket gjorde att vi var uppe i huset strax efter läggdags.

Lördagen så. Jag skulle äntligen få fiska i favvopölen i Gästrikland. Tidigt satan ramlade jag, bilen o båt-trailern iväg till sjön för att försöka mig på en terrängsjösättning. Det gick väl...sådär. När jag fått i båten trampade jag igenom lervällingen ner till stövelkanten o vattnet sipprade in...
Väl ute i sjöns djupränna konstaterade jag att vattnet sjunkit sen sist o strömmen avtagit o att betesfisken dykt upp o parkerat! Jag ankrade uppströms o kastade med stora jiggar o gummibeten o nötte på, flyttade 30-40 meter nedströms o fiskade metodiskt på men inga napp. Efter nån timme o en halv tänkte jag att jag köra några svängar med stora wobblers efter båten o under ungefär 2 minuter hade jag först påslag (som inte resulterade i fast fisk), ytterligare ett napp på samma wobbler (som jag tappade efter 3 sekunder) o 90 sekunder senare ett napp på andra spöt som resulterade i en 7,4 kg o 103 cm lång gädda. Fin start på höstsäsongen i sjön! Nötte vidare djupt o grunt o överallt i sjön men nästa hugg kom först...eh...typ 5 timmar senare, o det missade jag. Segt fiske.

Sen var det dags för båtupptagning. Hade nån vision om att jag skulle (för att slippa köra fast) parka bilen högre upp i backen o vincha ner trailern, låsa trailern med rep från dragkroken medans jag vinchar upp båten o sen sätta fast båten i trailern o använda vinchen för att dra upp trailern till bilen. Lät ju fint på pappret. Efter 7 svåra år, vevande o Karelinska grepp befann sig trailerns kulfäste inom 30 cm från dragkroken, men winchwiren drar ju 60 cm ovanför kulfästet... Jag fick fästa om wiren till taket på bilen ( efter diverse räddningsmanövrar med ankarlinan) o sedan STÅ på trailerns kulfäste o GUNGA hela trailern upp o ner tills den råkade träffa dragkroken o därefter KASTA mig ner o låsa kulfästet. Såg bra ut på pappret. Såg nog fantastiskt roligt ut i skogen, hoppas älgarna o björnarna fick sig ett skratt. Väl hemma var det bara att ge sig på min halva av gräsklippningen på en gång.

Söndagen hade jag tänkt fiska i Lingan, 3 mil från huset. Uppe i hyffsad tid o båten på trailern o mat-termosen packad. Precis när jag ska svänga av 272an o har 200 meter grusväg kvar börjar bilen (min fiskebil Ford Mondeon) låta konstigt, ytterligare 100 meter senare ryker det under motorhuven o väl på plats kan jag konstatera att det läcker (fontänsprutar) kylarvatten. Mjahapp tänker jag o börjar leta efter telefonen för att ringa till Linda o tala om vars jag är, vad som hänt o att jag passar på att "fiska lite i väntan på att du kommer o bogserar mig"...

Problemet var att jag glömt telefonen hemma.

Bummer. Jag måste alltså hitta nån som kan låna ut en mobil till en stressad Stockholmare (cheeena, chyyylarn har tagit tricken hem o tji teflon sörruh), prata med sovande Lindas telefonsvarare o sen snällt vänta tills nån kanske möjligen kanske dyker upp... Nu hade jag en jävla tur, för Linda hade hört meddelande o var på väg redan en halvtimme senare.

Sen vart det skytteltrafik av först bogserad bil hem till Lindas pappa (som för andra helgen i rad snällt nog stod o meckade en av våra bilar, han har många kharmapoäng att inkassera), sen bil tillbaka för att hämta båten o trailern.

Efter mycket meckande konstaterade Lindas far att kylarpaketet inkl slangar o topplock sagt hejdå. Detta levererade han tillsammans med en utskriven lapp från blocket med en Toyota SUV med 4 hjulsdrift o allt sånt som man ska ha i skogen o i vinterland (Ockelbo inkl otillgängliga fiskesjöar) så den var Linda o la handpenningen på idag. Tjohoo!

Den ska vi försöka hämta till kommande helgen.
Vidare slipade jag äntligens sista plastlagret på den båt jag haft som fixarprojekt sen i mitten på juni. Efter slipningen la jag två lager gelcoat så nu jävlar SKA det bara vara tätt. Båten ser förjävlig ut (första gången får man kladda loss o misslyckas lite) men det skiter förmodligen gäddorna i...

Under söndaseftermiddagen dök Lindas trevlige farbror Lars-Åke, farmor Elvy o "platsfarfar" Berndt upp på lite kaffe o allmänt trevligt umgänge.

Nu i veckan blir det rep i nystädad replokal inför fredagens spelning i Västerås. Städaren på bilden brukar normalt ses i rockstjärneposé iförd vit Glen Hughes kostym. "Sexsymbolen i bandet" brukar han lite skämtsamt säga. Nu har jag underminerat det ett tag framöver iom scoopbilden nedan...

1 kommentar:

Saxiquine sa...

Du får hälsa Uffe att han är rätt körd som just sexsymbol efter den bilden om man inte vill ha en "handy man-kalender" men att han är ganska söt ändå =)

Kul med ny bil... grattis till er. Puss och kram från oss i Göttlaborg.