lördag 21 juni 2014

En midsommardags reflektioner...

Jag var fejsbookfri i ungefär fem månader. Grattis till mig. Det jag lärde mig av den svängen var att ALL social verksamhet har flyttat ut i sociala medier. Finns du inte där, så finns du inte alls.

Så jag joinade igen, o har sen strax över året haft ett...nåja...hälsosamt förhållande till schmejsbokk.

Men jag tror jag tar en paus till semestern. Bara för att.

Bandfri har jag oxå varit i ett o ett halvt år nu. Det har varit en jävla resa. Jag var inte riktigt beredd på att det var ett socialt självmord jag begick när jag slutade. Men hey, se där. Man lär så länge man lever. Fick frågan om att komma o spela några låtar live med dem här i maj i Sthlm men jag tackade nej. Inte redo för det än. Har dessutom inte hållit i en bas sen sista pålägget på den låt som inte blev bra till den skiva som aldrig blev av i november 2012. Numera spelar jag akkegura (o sjunger) endast när Ludwig badar.

Ludwig ja. Mitt hjärtas allt. Det bästa jag har gjort fyller fyra i augusti o håller på att prata hål i huvve på en. Underbart. Han har humor och är musikalisk. Ska bli spännande o se vad det blir av den.

Fisket så. Förra året återföll jag i karpmete efter 6 säsongers bortavaro. Saknade det naturnära som bjuds i det fisket. Resultaten lät dock vänta på sig, o helt ärligt känns det som om årets satsning gått åt samma håll. Jag har ju helt enkelt inte tiden att lägga för att kunna göra det ordentligt. Jag kan inte fiska hela helger som förr. Nu står hoppet till andra halvlek, dvs augusti-september.

Fördelen med att ha många olika fisken är att det alltid kommer nåt nytt runt hörnet, man hinner inte riktigt tröttna. Dec-mars/april=isfiske. Mars/april/maj=gädda. Maj/juni=karp. Juli=semesterfiske i Ockelbo (i år ska jag inventera småsjöarna på sutare/ruda). Augusti/september=karp. Oktober-isläggning=gädda. Sen börjar det om!  Tjoho!

Jobbar fortfarande som exekutiv samordnare av varor och tjänster vid Hedvig Eleonora skola. I höst har jag varit där i sju år(!). Enda felet är att det ligger "för långt" hemifrån. Skulle vilja ha en arbetsplats där jag kan vara hemma på 10 min med bil. Känns som att jag idag slösar tid på att åka till och från jobb, ca en o en halv timme om dan som jag stjälar från någon. Ludwig. Det måste ju i alla händelser vara klimatsmartare att jobba någorlunda nära där man bor. Denna arbetsplats är det längsta jag haft att åka till ett jobb under mina 24 yrkesverksamma år.

Å andra sidan finns en plan att flytta till Ockelbo, o där kan man nog betrakta det som högsta lottovinsten om man hittar ett jobb 10 min hemifrån. Det troligaste är ju ett jobb i nån av de större orterna i närheten, Sandviken (5 mil) eller Gävle (7 mil), så jag kanske inte ska gnälla över 45-50 min dörr till dörr idag...

Nu ska jag göra i ordning kaffe, mat o utrustning för en dags gäddtrollingtur på ett stort vatten här i Gästrikland där det genom åren kommit upp många stora suggor. Tredje gången i år som jag är där, flera tusen hektar att leta på. Nål i höstack kan  man säga.

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt att höra av dig på internet.
Du med akkegura= alldeles för många bra låtideer
Som kanske hamnar i en byrålåda....
Du är välkommen till Skogås på en akkegurafika när du vill. Glad sommar och god fiskelycka!
/Christian