söndag 10 oktober 2010

När träden brinner hugger gäddan...

Poetiskt värre.
Fisket sen senaste inlägget har ju petats in där utrymme funnits eller givits.

Planen är att köra gädda i Ockelbo o abborre på hemmaplan.

I Ockelbo har jag kört gädda bl.a. tillsammans med den trevlige betesmålaren Persson. I favvopölen resulterade det under den första turen i en tappad stor för min del, o en 6,5:a (cirka) för Perssons del. Tur # 2 lika många veckor senare gav en 8,9:a till mig och ett nytt "Perssonbästa" (höhöhö) för Persson på 10,6 kg, den största jag sett komma ur pölen även om lokalbefolkningen berättar om (obekräftade, ej fotade) större...

Hemmavid har jag gjort fisketurer jag aldrig gör om igen. En kulen dag med nord/nordostvind på 7 sekundmeter insåg att att vertikaljiggandet inte var aktuellt. Av gäddgrejor hade jag bara jerkprylarna hemma, så det stod till att finna en liten skyddad pöl tillräckligt grund för att kunna fiska jerk. Tänkta pölen blev Kvarnsjön vid Vidja. 330 meter enkel väg från allmän väg gav att det tog en halvtimme att kånka båt, batteri, elmotor, utrustning fördelat på tre vändor. Fy fan. Aldrig mer. Fisket var segt.

Filmsnutt filmad med min snik-köpta ATC2000 vid ovan nämnda tur; http://www.youtube.com/watch?v=Sc9vdVxzAd0

Projekt storabborre; Medelst gummibåt o dropshot (fisketeknik) ämnar jag försöka peta upp mitt pb på abborre (1,5 kg) några pinnhål denna höst. Hittills (3 turer i 2 olika vatten) har det inte gett nåt över kilot. Jag hyser dock förhoppningar då dropshot visat sig vara grymt effektivt och ger utrymme för experimentering samt att åtminstone ett av vattnen ger ifrån sig nån 2 kg´s abborre varje vinter. Dropshot borde funka från isen oxå, rent teoretiskt. Tror nästan att det skulle vara bättre än balansarna vi standardkör på av gammal vana, speciellt vid trögt fiske när abborrarna bara står still o gör ingenting.

2 kommentarer:

Thomas ”Frazze” Franzén sa...

Fiskehistorier är är intressanta i sej (Obs, ordvits), men lite bas och Abramis skulle också smaka fågel.

Dennis sa...

Det kommer. Lite svårt o hinna med allt nu för ti´n med småglin o sånt...