tisdag 17 november 2009

Sverkrar o gäddor i för kallt vatten

Glömde strömförsörjningen till min lilla notebook uppe i huset i helgen så det blev till att köpa en ny igår efter jobbet. Hittade en för 400 på Kjell o Co (efter att ha snabbgooglat runt lite). Passerade Teknik Magasinet på vägen hem o där slet dom fram EXAKT SAMMA adapter fast för 300.

Gick direkt ner o bytte. "Ska det vara så? Ska det vara så här?" ekade det i huvet...

Nå. Helgens fiske så. Söndagen spenderades på favvopölen där flötestrolling stod på schemat. Hade tack vare snälla Hugo fått stora mörtar inköpta på Berras/Gävle som vi svängde förbi o hämtade på vägen upp i fredags. Hade båten i vid 6.45 innan det började ljusna o såg till min stora förskräckelse att vattentempen var 0,7 grader, snubblande nära frysgrader alltså. Tuffa förhållanden i min bok. Körde två varv i djuprännan utan att se nån större ansamling betesfisk. När jag sen skulle vända o hade vevat upp mörtarna så att de hängde nån meter under båten såg jag mitt ena spö på väg över bord i ögonvrån. Fick fatt på det o i andra ändan satt en gädda som sen skulle visa sig väga 6,9 kg. Man undrar ju. En meter från båten på 2,5 meters djup i 0,7 gradigt vatten...?

Rodde vidare nån timme o hittade betesfisken tätt ihopsamlad i en brant, där klämde jag en liten snipa. Efter att ha metat där i nån halvtimme vevade jag upp o begav mig till djuphålan i andra änden av sjön. Efter ett 20 minuters ankringsstopp rodde jag sakta med betena på släp över själva djuphålan där det vuisade sig stå tätt med betesfisk o rätt var det var dök flötet. 7,2 vägde denna damen.

Gav upp vid 13 tiden. Nästa gång vi kommer upp är det förmodligen ismete (förra året vid den här tiden låg isen på sjön). Ser faktiskt fram emot det. Det gångna årets fynd under båtfiske i närliggande sjöar i form av grynnor, djupkanter, risvasar genom idogt kollande av ekolod o uppmärkning på GPSen har gett nya intressanta uppslag.
Bilden ovan visar ekolodet o en skön, tät samling av betesfisk. Musik för en gäddfiskare på senhösten. Konstigt för de flesta andra.
I dag tisdag ska vi repa allesammans för första gången sen Örebrospelningen 24/10 inför lördagnattens spelning på Rock At Sea. Det blir ett tätt, hårt set. Vi har en timme o fylla o larvar inte runt med extranummer o joll denna gång. En timme solid Abramis är vad de betalat för o det ska de få. Återstår o se hur pass taggad man är kl 02.00 o om publiken lever eller om det är Zombieland fast på båt...


3 kommentarer:

dyermaker sa...

Ah! En anti-gädda! Sånt gillar vi!

Dennis sa...

Anti-gädda? Fesstår inte hur du tänker nu...?

dyermaker sa...

En gädda som inte gör som expertisen förväntar?