onsdag 15 februari 2012

Tältfiske

När det gäller pimpelfiske på vintern efter abborre i Sverige, är normen att man ska vara lätt lastad (ett borr och en skrylla) så att man kan leta upp abborren, något jag kan tänka mig är ett arv från tävlingsfisket.

På andra sidan Atlanten fiskar de efter samma fisk, fast ofta sittandes i ett specialanpassat tält. Detta bl.a. för att kunna ha det så bekvämt som möjligt under fisket och därmed kunna fiska längre. Man har bl.a. gärna en värmekälla o annat lullull.

De abborrar jag fiskar på under vintern är oftast väldigt stationära, nåt jag förstått efter att ha hittat stor abborre på samma ställen vintern igenom. Vidare har jag sen jag började köra med ekolod till pimpelfisket upptäckt att abborrarna visserligen rör sig, men att de rör sig inom en hyffsat begränsad yta.


Således; I fredags (10/2) när termometern visade 18,8 minus skred jag till verket och letade upp mitt gamla Nash Titan (golvlöst shelter med en front som sätts fast med dragkedja) från karpfisket, tog med en 10 litershink och 15-16 värmeljus. Jag valde en plats där fisket denna säsong visat sig hålla storabborre (de andra "vanliga" storabborrplatserna förstörde stormen Dagmar dagarna innan isläggningen har det visat sig) och parkerade mitt i. Väl i tältet kopplade jag ihop lodet och brassade på värmeljusen i hinken.

Efter en stund kunde jag ta av mössa och vantar, hålet slutade frysa igen och isbildningen på spöringar och lina avstannade helt. Det var lagom varmt o gött, d.v.s. några plusgrader därinne trots att det var ca 20 minus utanför!

Fisket då. Jag fick på några timmars fiske 3 abborrar, de två största var på 5-6 hekto o kilot precis. Jag såg med 20-30 minuters mellanrum fisk på lodet som ibland visade intresse för min balansare, ibland inte. Jag hade turen att ha en kamrat, Mattias, med som fiskade "normalt" d.v.s. han borrade ca 7-8 hål under den tiden vi var där. Bra för experimentet och bra för sällskapets skull. Han fick inget alls men såg dock på sitt lod ungefär lika mycket fisk som jag sett på mitt. Detta säger mig att jag inte är helt ute o cyklar med mitt tältprojekt.

3 abborrar på den tidssträckan är ungefär normalt för mig i detta vatten i februari med 20 minusgrader, skillnaden är ju att jag kunde ha setat 5-6 timmar inne i tältet utan problem medan man pallar 2 timmar i 20 minus, sen är det inte roligt längre.

"Tältfiske" finns sen gammalt i sverige inom lakfiske (s.k. "lakkoja") och lite andra varianter, så det är på inget vis nåt nytt. Dock har jag aldrig hört om nån som kört tält till abborrfisket.

Sen jag förra säsongen började med att ha ismetepulkan med till ALLT mitt isfiske försvann begränsningen i mängden utrustning jag kunde ha med mig. Allt jag behöver, och lite därtill, lastar jag i min pulka och älgar iväg över isen. Om man ändå fiskar på stationär fisk, på ett begränsat antal ytor finns liksom ingen anledning att välja bort utrustning till förmån för att kunna springa en km över isen till "just det DÄR stället som KAN ge fisk en dag som denna"... Detta har bl.a. ekolodet gjort mig medveten om, jag kan se om abborrarna är på plats och då finns ingen anledning att gå därifrån om jag sett dom. De som inte fiskar med lod, och därmed inte sett att fisken är där, flyttar sig ju när de inte haft napp på en stund i tron om att där inte finns nån abborre.

Jag har ett begagnat bivvy över som jag köpte sista hösten jag fiskade karp, 2006, som jag kommer att klippa hål i golvet på och offra till detta fiske. När utetemperaturen gör "vanligt" pimpelfiske svårt är det inte helt fel att kunna fiska bekvämt, effektivt och njuta ändå trots snöstormar och minusgrader. Ännu en begränsning mindre liksom...

1 kommentar:

Anonym sa...

börjar bli långt mellan blogginläggen från min favorit-bloggare/basist nu...