lördag 12 juni 2010

14 år sen första karpen...

Så här på semesterns första dag tittade jag efter förmiddagsluren lite förstrött i kalendern o såg att datumet tickat iväg till 12/6. Datumet ringde en klocka nånstans...

Det var det datumet jag fick mitt livs första karp, 12/6 1996, en fjällkarp som vägde 9,8 kg. Något som blev en start på en tioårig lång passion där allting i livet andades karpfiske. Minsta lediga stund skulle det planeras, längtas, förberedas, bakas boilies (bete) osv... Höstarna och vintern gav depressioner då insikten om att det var 5-6 månader kvar tills nästa karpfiskepass.

Jag trillade ur karpfisket hösten 2006 o har direkt ingen längtan tillbaka direkt men något jag kan sakna är naturupplevelserna man får gratis när man spenderar 48 timmar i bivvyt (specialtält) vid sjön, eller kör ett morgonpass 02.30-10.00 o får vara med när naturen vaknar en försommarmorgon i juni o ALLA fåglar tjattrar samtidigt, dimman lättar o man är ensam vaken i världen...

Jag gjorde första svenska carp-only hemsidan på nätet mars 1997. Den hittas här. Under "artiklar" -> "första karpen" kan den som är intresserad läsa historien om min första karp, något som katapulterade mig in i den seriösa fasen av fisket. Den totala dedikationen som fortfarande sitter i men som jag nu hyffsat lärt mig att styra till kortare effektivare pass. Bätter fiska på rätt ställe vid rätt tillfälle än att bränna tid i onödan. Å andra sidan är det just att ha bränt tid i onödan, fel tid fel plats, som gett pusselbitarna...

Nu ska vi packa bilarna o åka mot Huset i Ockelbo för tre veckors semester.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbar återblick!

Vad tror du om karpbeståndet i Magis idag?

Dennis sa...

Mja... Senast jag såg en karp där var 2002. Sen dess har gräset vuxit sig ännu tjockare. Går i princip inte att fiska där. Karpstammen i Magis i sig är ju egentligen ett mysterium. De fiskar som kommit upp (som jag känner till) är samma 3-4 fiskar spridda på 10-15 ha. 350 sattes i 1988, mest speglar men av dessa har vad jag vet ingen bekräftad kommit upp. Olagliga stödutsättningar har gjorts men...ja...åk ner o titta i Fagersjö får du se. Skulle man mot förmodan få napp så blir det nog svårt att behålla den på kroken då det är nå djävulskt tjockt med gräs.

En utmaning om något.

När jag fiskade karp där 1996-1998 var det mycket mindre gräs.

Men. Småfisken lever där o pga det ofiskbara läget lever eventuella karpar förmodligen väldigt ostört.

Fan vet.