tisdag 26 juli 2011

Nytt göspers!

Har ägnat större delen av fisketiden sen mitten på maj till gös, o detta med blandat men rätt ok resultat. Har nog bara blankat ett par gånger, två av turerna har gett stor gös till mig o en tur gav en 5,2:a till min gäst som vertikaljiggade för första gången. Gissa om han blev hooked?


Mina två stora vägde 5,0 (87 cm) samt 6,3 kg (93 cm). 5,0:an är tagen på vertikaljigg o 6,3:an är tagen på trolling.


Har testat lite pelagisk prickfiske (hitta ett stort fisk-eko med hjälp av ekolodet o skicka ner en jigg o följa hela händelseförloppet på ekolodet, sanslöst spännande!). Förutom tre landade tappade jag även en fining första gången jag provade. De tre landade hade dessutom högre vikt än de jag brukar få på vanlig vertikaljigg. Kan hända att pelagiskt prickfiske är metoden för effektivt fiske på de större. Dock så är det väldigt krävande förutsättningar för ett lyckat fiske; förutom högt lufttryck o rätt vind så måste dessutom vinden vara såpass svag att man kan manövrera båten lätt och stanna över intressanta ekon.


Idag köpte jag mig ett kastnät för att kunna fånga betesfisk i rätt storlek för lite flötestrolling efter storabborre. Jag har insett att jag nu har ca en månad o en vecka kvar av min pappaledighet, därefter decimeras min fisketid kraftigt och jag vill utnyttja tiden så gott det går. Jag har under vår/sommarsäsongen alltså klämt 2 gösar över 5 kg o en över 6 kg och kan därmed anse mig nöjd på gösfronten har jag kommit på när jag tänkt till. Nu är det dags att ägna tid åt storabborrarna innan gäddfisket rullar igång i slutet på september.

2 kommentarer:

Tikkanen Noterar sa...

Grattis !

Har faktisk känt på mig att det skulle vara ett bra gösår.

Hade en på 13m spöt idag som tog en liten mört,tyvärr spottade han precis vid håven...overkligt.

Mvh Tikkanen

Dennis sa...

Kul med gös på 13 meters spö!

Kan du maila mig på dennis@abramisbrama.com så är du snäll, jag skulle behöva tips på vars nånstans jag lättast kan dra fina 2-3-4 hektosmörtar till höstens flötestrolling...

Hade tänkt att jag skulle lägga en dag på det innan augusti är över.