fredag 4 februari 2011

Karma hinner ifatt mig före döden...

Med anledning av det här blogginlägget skrivet av min forne klasskamrat Thomas Lundgren (ÅK 4 -9) satte jag imorse 05:45 morgonkaffet i vrångstrupen. Mitt dåliga samvete över något jag gjort för sisådär 26/27 år sedan och sedan dess förträngt, väl förpackat i nån liten låda under njuren kom nu bubblandes upp och bitchslappade mig klarvaken.

I korthet; Författaren Barbro Lindgren vikarierade i vår klass då vår ordinarie lärare hade semester en vecka mitt i terminen. Att det var just Barbro Lindgren berodde tydligen på att vår klassföreståndare Ulla kände henne ytligt.

Jag hade ett jävligt dåligt år i femte klass. Allt gick åt helvete o det som inte gick dithän såg jag till att det gjorde just det. Så här i efterhand vet jag att det hade med min "mamma-issue" att göra, men det fattade jag inte då utan gjorde vad jag kunde för att spjärna emot och vara allmänt jävlig JUST mot damer som åldersmässigt befann sig nånstans i närheten av en eventuell mamma-figur.

Enter Barbro som vikarie när jag mår som sämst...

Jag fick henne att "kräkas mellan två kuddar av ångest" innan hon skulle jobba.

När jag nu fått reda på vem hon var (alltså vikarien/författaren Barbro Lindgren) inser jag att många saker jag genom åren tyckt om, lärt mig tycka om, saker som jag kommer göra framledes osv är SKRIVNA av Barbro Lindgren...

-"Loranga, Masarin och Dartanjang"...
-Texterna till Jojje´s "Goda Goda" skiva...
-Max o Pompe böckerna...

Just Jojjes "Goda Goda" skiva är det bästa exemplet. Vår ex-trummis Jansson hade med sig den skivan på kassettband för 10-12 år sen när vi var iväg o spelade. Kassetten spelades i bilens bandare. Låtarna sitter men mest sticker "Mitt lilla barn" ut, en låt som jag knappt kan sjunga refrängen för lille Ludwig utan att bli våt i ögonen;

"Men, ska jag säga; akta dig för eld och djupa vatten. Spring aldrig, aldrig bort från mig, i den mörka natten".

Detta har Barbro skrivit. Som jag var djävligt dum emot för 26 år sen. O som får mig att gråta när jag sjunger det för min son.

How´s that for "Karma kommer tillbaka o biter dig i skitan när du minst anar det"?

3 kommentarer:

magda sa...

Never mess with the Karma Police... ;)

Thomas ”Frazze” Franzén sa...

Barn och ungdomar är inte riktigt färdiga människor. Saker man gjort innan förståndet hunnit ikapp en, är sådant man måste leva med, om man nu är en såpass klok och känslosam individ att man insett sina egna misstag. Jag tror att Barbro skulle gilla dig så som du blivit. Jag hoppas du får tillfälle att träffa henne och be om ursäkt. Om inte, är det ändå så, att det hon skrivit är till för oss alla, snälla som dumma. Har man vett att uppskatta hennes visdom, har hennes strävan haft en mening. Böckerna och texterna är till även för dig, Dennis. Loranga-böckerna hör för övrigt till mina egna favoriter.

Thomas ”Frazze” Franzén sa...

Fan, Dennis! Vi måste snacka.